Listing 1 - 10 of 287 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Gelukkig worden. Hoe begin je daaraan? Cisko en Claire willen werk maken van een wereld waar het goed leven is voor iedereen. Ze zoeken daarvoor moedige mensen die met hen willen meedoen. Die elke dag opnieuw proberen om iets zinvols te doen. Kleine dingen waar zij zelf en iemand anders blij van worden. Zeven weken lang dagen Claire en Cisko jou en je gezin uit. Heb jij D-MOED? ”D-MOED is een gloednieuw initiatief voor gezinnen onderweg naar het Vormsel. D-MOED werd bedacht door de werkgroep verkondiging en catechese van de pastorale eenheid Sint-Franciscus Hoogstraten. Drie weken voor het Vormsel tot vier weken erna gaan gezinnen op weg met Cisko en Claire. Aan de hand van mooie inspiratiekaarten ontdekken ze zeven wegen naar D-MOED. Die zijn gebaseerd op de spiritualiteit van Franciscus en kan je ook terugvinden in het Franciscaans Belevingscentrum in Meersel-Dreef. Met de ‘kleine doekaart’ worden vormelingen en hun gezin op een leuke manier uitgedaagd om in hun omgeving ‘kleine goede dingen’ te doen of momenten in te lassen die ruimte geven aan hun binnenkant. De vormelingen krijgen dus een mooie speldoos aangeboden met materiaal dat niet alleen inspireert en het gesprek bevordert, maar dat ook heel concreet aanzet om iets te doen. Op deze website vinden de gezinnen nog heel wat extra’s. We zijn allemaal gelukzoekers. Al lijkt het vandaag wel een wedstrijd. We geloven dat je geluk zelf moet verdienen of dat je pas gelukkig kan zijn als je mooi, rijk en succesvol bent. Alsof we geduwd worden om steeds hogerop te geraken, om meer te willen zien, om meer te willen zijn. Wel, wie D-MOED heeft gaat de andere kant op. Naar beneden. En daar is vandaag veel moed voor nodig. Wat kan ik hier en nu doen om iemand gelukkig te maken? Hoe kan ik met mijn talenten dat goede leven mee-maken? Met deze vragen in het achterhoofd kiezen Claire en Cisko ervoor om elke dag iets moois, iets zinvols te doen. Het mag klein en eenvoudig zijn. Als het maar met veel liefde gebeurt…En dus richten we samen met andere gezinnen onze pijl voor minstens zeven weken naar beneden. Zo ontstaat er een hele beweging van mensen die mee gaan, tegen de stroom in. Zalig toch? Je zal zien dat het aanstekelijk werkt. Want mensen met deemoed geven kleine beetjes smaak aan onze wereld.
KHK --- godsdienst
Choose an application
Religious studies --- Islam --- godsdienst
Choose an application
This book approaches the Dhamma, the Buddha's teaching, from a Buddhistic perspective, viewing various individual teachings presented in hundreds of early discourses of Pali canon, comprehending them under a single systemic thought of a single individual called the Buddha. It explicates the structure of this thought, going through various contextual teachings and teaching categories of the discourses, treating them as necessary parts of a liberating thought that constitutes the right view of one who embraces the Buddha's teaching as his or her sole philosophy of life. It interprets the diverse individual dhammas as being in congruence with each other; and as contributory to forming the whole of the Buddha's teaching, the Dhamma. By exploring some selected topics such as ignorance, configurations, not-self, and nibbāna in thirteen chapters, the book enables readers to understand the whole (the Dhamma) in relation to the parts (the dhammas), and the parts in relation to the whole, while realizing the importance of studying every single dhamma category or topic not for its own sake but for understand the entirety of the teaching. This way of viewing and explaining the teachings of the discourses enables readers to clearly comprehend the teaching of the Buddha in early Buddhism.
Indian religions --- godsdienst --- boeddhisme
Choose an application
Choose an application
De Bijbel en het wielrennen: ze lijken niets met elkaar gemeen te hebben. Niets blijkt minder waar: in het artikel Hoe christelijk is de koers? (Tertio, 9 juni 2021) legt cultuurtheoloog Frank Bosman de link tussen beide werelden. Naar aanleiding van de lancering van Rondje Bijbel schreef hij ook een blog over dit onderwerp. ‘God fietst op een versnellingsloze tandem, iedereen die moe of gewond is kan er wat kilometers op verhaal komen’ schrijft Bosman. Waarom een bijbelspel? ‘De Bijbel open’ is een belangrijke doelstelling van het NBG. Rondje Bijbel geeft op een vrolijke manier impulsen om met de Bijbel aan de slag te gaan, voor jong en oud. Bijbelse pelgrimage. In navolging van ons gesprek met Bosman klopte het NBG aan bij Julien Vermote. Als één van de weinige (openlijk) religieuze profrenners kon hij de inzichten van de cultuurtheoloog toetsen aan zijn eigen beleving. ‘Wielrennen kan je vergelijken met pelgrimeren’, laat de renner optekenen. Lees het interview met Vermote.Fietsen rond je BijbelIn acht verschillende thema’s komen bijbelfragmenten op je af. Op weg gaan, de eerste kerk, parabels, liefde of zelfs kinderbijbelhits, … De wielerploegen vol bijbelse figuren strijden samen met u om de Gouden Trui. Er is spelenderwijs heel wat te (her)ontdekken. De open vragen die de deelnemers daarbij voorgeschoteld krijgen, dagen uit om iets te delen over wat het bijbelfragment met u doet. Zo zet de Bijbel u en uw spelgenoten in beweging. ‘Alles in het spel draait letterlijk rond je bijbel. Je eigen bijbel krijgt een centrale plek in het spel. Alsof je hem voor het eerst gaat openen en nieuwsgierig bent naar de schatten die je er in zult vinden’, schrijft Dries de Bakker – Specialist Bijbelgebruik en één van de ontwikkelaars van het spel.
KHK --- Christendom --- godsdienst
Choose an application
Arkade heeft in samenwerking met VOS/ABB een dialoogkoffer samengesteld. Het is een koffer gevuld met allerlei voorwerpen en afbeeldingen uit de verschillende grote religies en levensbeschouwingen om de dialoog in de klas te bevorderen. Een didactische handleiding biedt een overzichtelijk houvast aan de leerkrachten om de dialoogkoffer laagdrempelig te gebruiken. Inhoud: De dialoogkoffer bevat meer dan 50 voorwerpen en afbeeldingen van bijvoorbeeld Jezus, Ganesha, maar ook Socrates en Malala. Waarom zijn deze figuren zo inspirerend? Wat betekenen zij voor mensen? Waar staan alle armen van de Chanoeka kandelaar symbool voor? Hoe ziet een gebedskleedje eruit? De voorwerpen spreken tot de verbeelding van de kinderen en hebben soms zelfs een speciale geur of maken geluid. Ook bevat de dialoogkoffer praktische handreikingen zoals filosofeervragen om in de klas het gesprek aan te gaan en de rijkdom aan ervaring, fantasie en verbeeldingskracht van de kinderen optimaal in te zetten. Samenwerking: De dialoogkoffer is in samenwerking met VOS/ABB tot stand gekomen en sluit volledig aan op de nieuwe kernwaarden van het openbaar onderwijs: gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting.
KHK --- religies --- KHK --- godsdienst
Choose an application
Maak een reis door Europa voor de mooiste pelgrimstochten.Stel je eigen route samen en bezoek als eerste de mooiste plekjes. Kies het juiste vervoermiddel en wees je medespelers te slim af. Ga te voet, per vliegtuig of met de boot. Verzamel zoveel mogelijk heilige voorwerpen om wat extra punten te verdienen. Kies de snelste route en wees sneller dan je medereizigers en win!(https://www.justentertainment.nl/nl-spellen/pilgrimage)
Europa --- Bedevaart --- Godsdienst --- Christendom
Choose an application
This volume features chapters by international experts in education, sociology, and theology who consider a range of challenges faced by educators in primary and secondary schools that are becoming increasingly diverse in terms of the ethnic and religious backgrounds of pupils. From the non-religious, to the refugee, to student fundamentalism and even radicalization-these multiple, fresh approaches analyze the dynamics of the changing pedagogical landscape in an age of ever increasing globalization and cultural plurality. Today's classrooms are often the most crucial spaces where children and adolescents encounter new cultural, religious, and other worldviews. Increasingly, teachers are called on to empower their pupils with the tools and competencies necessary to reflect on and process this plurality in ways that are productive for their intellectual growth and moral maturation. Regional case studies provide extensive data while offering insights into developments in school settings across Europe, in Turkey, and in the United States. In addition, a number of the contributions address the delivery, content, and policies of Islamic Religious Education in European contexts, the educational strategies employed in multi-religious societies, and interreligious dialogue in schools, whether intentional or spontaneous. The editors Prof. Dr. Ednan Aslan is Chair of Islamic Religious Education at the Institute for Islamic Theological Studies at the University of Vienna. Prof. Dr. Marcia Hermansen is Director of the Islamic World Studies program at Loyola University Chicago where she teaches courses in Islamic Studies and Religious Studies in the Theology Department. .
Religious studies --- Islam --- godsdienst --- Islam
Choose an application
For centuries Christians have engaged their sacred texts as much through the visual as through the written word. Yet until recent decades, the academic disciplines of biblical studies and art history largely worked independently. This richly illustrated volume bridges that gap with the interdisciplinary work of biblical scholars and art historians. Focusing on the visualization of biblical characters from both the Old and New Testaments, essays illustrate the potential of such collaboration for a deeper understanding of the Bible and its visual reception.
Bible --- Iconography --- exegesis --- Bibles --- kunst en godsdienst
Choose an application
Psychology --- Religious studies --- psychologie --- godsdienst --- godsdienstfilosofie
Listing 1 - 10 of 287 | << page >> |
Sort by
|